Belachelijke prijs, compleet theorie pakket € 18.95. Nog 5 dagen, dit is je laatse kans
Bestel NU

Page content

Problemen bij handhaving puntenrijbewijs

Problemen bij handhaving puntenrijbewijs

De handhaving rond het puntenrijbewijs schiet tekort. Vanaf 2011 zijn slechts dertien rijbewijzen van beginnende bestuurders geschorst. Dat schrijft minister Van der Steur van Veiligheid en Justitie nadat kamerleden duidelijkheid eisten. De handhaving bij beginnende bestuurders stuit nog op veel problemen, zo blijkt uit de brief. 

De VVD, D66 en PvdA stelden schriftelijke vragen aan minister Van der Steur en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur over de handhaving. De antwoorden van minister Van der Steur roepen bij kamerlid Barbara Visser (VVD) weer veel nieuwe vragen op. “Ik schrok van de cijfers. Het systeem van het puntenrijbewijs loopt nu al langere tijd. Hoe lang gaat het nog duren voordat het op orde is? Kom op, regel dit nu eens.”

Puntenrijbewijs

Sinds 2002 wordt er gewerkt met een rijbewijs voor beginnende bestuurders dat vijf jaar geldt. Het rijbewijs heeft twee punten: wanneer de bestuurder binnen de eerste vijf jaar een verkeersovertreding begaat, raakt de bestuurder een punt kwijt. Na twee punten wordt het rijbewijs ingevorderd. De bestuurder moet dan opnieuw een een theorie- en praktijkproef afleggen. Vanaf 2011 zijn door het CBR dertien rijbewijzen tijdelijk geschorst in afwachting van het rijvaardigheidsonderzoek. In 2011, 2012 en 2013 is respectievelijk maar één keer een rijbewijs geschorst, in 2014 zeven keer, in 2015 maar één keer en in de eerste helft van dit jaar twee keer. Over de periode 2002 tot 2011 zijn er geen cijfers beschikbaar.

Beginnende bestuurders

Dat het aantal invorderingen van rijbewijzen zo laag ligt, komt mede door slechte communicatie tussen de samenwerkende partijen, zo blijkt uit de brief. Een overtreding van een beginnende bestuurder wordt soms te laat gemeld aan het CBR. Ook kan het zijn dat de bestuurder wel wordt aangehouden, maar dat de politie verzuimt door te geven dat het om een beginnende bestuurder gaat, waardoor het de bestuurder ook geen punt zal kosten.

Verder zouden de lage cijfers simpelweg te maken hebben met het feit dat het herkennen van een beginnende bestuurder ‘buitengewoon gecompliceerd’ is. ‘Bestuurders van een voertuig zijn van buiten de auto niet of nauwelijks herkenbaar als beginnende bestuurder’. Daarnaast had de politie de afgelopen tijd andere prioriteiten. Zo ging er in 2015 veel politie-inzet naar terrorismebestrijding en asielstroom, waardoor minder capaciteit voor verkeershandhaving beschikbaar was. Ook worden de CAO-acties van de politie genoemd als oorzaak voor het lage aantal aanhoudingen.

Rijopleidingen

Visser wil meer duidelijkheid over waar het probleem nu precies zit. “Ligt die nu bij een gebrek aan handhaving, of ligt het aan de communicatie tussen de partijen? Zijn er wel aanhoudingen maar is het de keten die niet goed functioneert?” Volgens Visser is het belangrijk dat jongeren bewust worden van het bestaan van het puntenrijbewijs. “Wees als handhavers zichtbaar. Niet alleen door middel van aanhoudingen, ook door voorlichting. Zorg ervoor dat beginnende bestuurders beseffen dat we dit systeem hebben in Nederland. Betrek hier ook de branche bij, zoals rijopleidingen en de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, red.). Daar zit de expertise.”

In december staat een debat met minister Melanie Schultz van Haegen over verkeersveiligheid gepland, waarin ook de problemen rond het beginnersrijbewijs besproken zal worden.

 

 

MijnTheoriehalenNL-Logo

 

 

Problemen bij handhaving puntenrijbewijs

 

Comment Section

0 reacties op “Problemen bij handhaving puntenrijbewijs

Plaats een reactie


*